Pytania egzaminacyjne - dźwigi budowlane

W kasecie dyspozycji w kabinie dźwigu budowlanego towarowo-osobowego powinny znajdować się:
  1. przyciski wezwań na przystanek
  2. przyciski wezwań i dyspozycji
  3. przyciski dyspozycji na przystanki oraz przyciski "ALARM" i "STOP"
  4. wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
Podczas normalnej eksploatacji jazda na dachu kabiny dźwigu budowlanego towarowo­osobowego:
  1. jest dozwolona, ponieważ dźwig jest wyposażony w barierki chroniące przed wypadnięciem
  2. jest dozwolona nie wolno jedynie wychylać się poza obrys dachu kabiny
  3. nie jest dozwolona
  4. jest dozwolona, ale tylko w przypadku braku miejsca w kabinie
Tabliczka znamionowa dźwigu powinna zawierać:
  1. informację o miejscu znajdującej się apteczki pierwszej pomocy
  2. rok produkcji, nazwę producenta, udźwig, numer fabryczny
  3. numer ewidencyjny Urzędu Dozoru Technicznego
  4. wykaz norm i przepisów które zastosowano w produkcji urządzenia
Praca dźwigiem budowlanym, który nie jest zakotwiony do konstrukcji budynku:
  1. jest zabroniona
  2. jest zawsze dozwolona pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności
  3. jest dozwolona jeżeli taką konfigurację przewiduje instrukcja montażu
  4. jest dozwolona tylko do wysokości podnoszenia 3,5 m
Prawidłowo działające urządzenie chwytne powinno zadziałać:
  1. po przekroczeniu prędkości o wartość określoną przez producenta w instrukcji eksploatacji urządzenia
  2. po przekroczeniu udźwigu o wartość określoną przez producenta w instrukcji eksploatacji urządzenia
  3. po przejechaniu poniżej dolnego przystanku o odległość określoną przez producenta w instrukcji eksploatacji urządzenia
  4. po zatrzymaniu na docelowym przystanku
Wyłącznik główny powinien:
  1. być opisany w szafie sterowej "WYŁĄCZNIK GŁÓWNY"
  2. posiadać możliwość zabezpieczenia przed niepowołanym załączeniem
  3. nie rozłączać układów umożliwiających sterowanie dźwigu z kabiny
  4. odpowiedzi a i b są prawidłowe
Prawidłowo działające urządzenie chwytne, po swym zadziałaniu, utrzyma kabinę obciążoną ładunkiem odpowiadającym udźwigowi nominalnemu przez:
  1. czas nieokreślony
  2. min. 1 godzinę
  3. min. 3 godz.
  4. min. 10 min
Zderzaki w dźwigu budowlanym:
  1. utrzymują platformę na poziomie przystanku podczas jej załadunku lub rozładunku
  2. utrzymują platformę na poziomie skrajnego przystanku podczas jej załadunku
  3. ograniczają przejazd platformy poza skrajnymi przystankami
  4. zabezpieczają konstrukcje dźwigu przed skutkami zderzenia z innymi maszynami
Bramki przystankowe:
  1. powinny być montowane na wszystkich poziomach stanowiących punkt dostępu do platformy dźwigu budowlanego
  2. powinny być montowane wyłącznie na najczęściej obsługiwanych poziomach stanowiących punkt dostępu do platformy dźwigu budowlanego
  3. nie są wymagane jeżeli do dźwigu mają dostęp jedynie pracownicy budowy
  4. nie są wymagane jeżeli do dźwigu mają dostęp jedynie osoby uprawnione do jego obsługi
Prawidłowo działający hamulec dźwigu budowlanego:
  1. utrzyma kabinę z ładunkiem podczas załadunku
  2. zatrzyma kabinę z ładunkiem jadącym w dół
  3. nie pozwoli na przekroczenie prędkości nominalnej dźwigu
  4. odpowiedzi a i b są prawidłowe
Czy instalacja odgromowa jest wymagana przy dźwigu budowlanym pracującym na otwartej przestrzeni?
  1. nie, jeżeli zasilanie dźwigu zabezpieczone jest wyłącznikiem różnicowo-prądowym o prądzie zadziałania 30mA
  2. tak
  3. nie, jeżeli elementy metalowe zabezpieczone są powłoką nieprzewodzącą
  4. nie, jeżeli zasilanie dźwigu zabezpieczone jest wyłącznikiem nadmiarowo-prądowym
Co to jest blokada krzyżowa w kasecie sterującej?
  1. blokada ta uniemożliwia jednoczesne uruchomienie przeciwnych kierunków ruchu mechanizmu
  2. to inna nazwa stacyjki kluczykowej
  3. blokada uniemożliwiająca sterowanie dźwigiem z dwóch miejsc jednocześnie
  4. odpowiedzi a i b są prawidłowe
Informacje o możliwości przewożenia osób dźwigiem budowlanym można znaleźć w:
  1. ustawie o dozorze technicznym
  2. dzienniku obsługi codziennej
  3. dzienniku konserwacji
  4. instrukcji eksploatacji oraz na tabliczce umieszczonej na urządzeniu
Podczas załadunku dźwigu budowlanego towarowego:
  1. wejście na platformę dźwigu jest zawsze możliwe
  2. wejście na platformę jest możliwe o ile posiada ona właściwe zabezpieczenia
  3. wchodzenie na platformę dźwigu jest zawsze zabronione
  4. wejście na platformę dźwigu jest możliwe jedynie gdy kabina wyposażona jest w podchwyty
Jeżeli podczas jazdy dźwigiem budowlanym towarowo-osobowym nastąpi zanik napięcia:
  1. operator powinien natychmiast skontaktować się telefonicznie z konserwatorem
  2. operator powinien próbować awaryjnie sprowadzić dźwig na najbliższy przystanek zgodnie z procedurą opisaną w instrukcji eksploatacji
  3. operator może opuścić kabinę i zejść wyjątkowo po maszcie dźwigu
  4. wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
W trakcie obsługi dźwigu budowlanego operator powinien:
  1. zwracać uwagę przy kotwieniach czy wszystkie śruby mocujące i stężenia nie uległy uszkodzeniom podczas eksploatacji
  2. okresowo dokręcać śruby mocujące kotwienia zgodnie z instrukcją producenta
  3. nie zwracać uwagi na kotwienia, gdyż sprawdza je konserwator
  4. odpowiedzi a i b są prawidłowe
Po zauważeniu przez obsługującego niebezpiecznego uszkodzenie dźwigu:
  1. należy natychmiast zatrzymać urządzenie, zabezpieczyć je przed niepowołanym użyciem oraz powiadomić przełożonego oraz innych obsługujących
  2. można użytkować dźwig do końca zmiany a następnie poinformować przełożonego o uszkodzeniu urządzenia
  3. nie należy podejmować żadnych kroków, ponieważ dźwig ma ważną decyzję zezwalającą na eksploatację
  4. należy zatrzymać urządzenie i dokonać naprawy we własnym zakresie
Podczas obsługi dźwigu budowlanego o niepełnej zabudowie kabiny:
  1. należy zawsze stosować szelki bezpieczeństwa
  2. należy stosować środki ochrony indywidualnej określone w instrukcji eksploatacji dźwigu oraz wymagane w przepisach bhp obiektu na terenie którego jest zainstalowane urządzenie
  3. nie jest konieczne stosowanie żadnych środków ochrony indywidualnej
  4. należy stosować środki ochrony które są aktualnie dostępne w miejscu
Czy dozwolone jest przewożenie towarów ponadgabarytowych?
  1. nie, w żadnym przypadku
  2. tak, jeśli dostaniemy zgodę konserwatora
  3. tak, jeżeli nie przekraczają udźwigu nominalnego razem z obsługującym
  4. tak, jeżeli zostaną dodatkowo przymocowane do podstawy ładunkowej
Jeżeli instrukcja eksploatacji nie stanowi inaczej, uszkodzeniem listwy zębatej kwalifikującym ją do natychmiastowej wymiany jest:
  1. ukruszony jeden ząb
  2. ukruszone 2 zęby obok siebie
  3. ukruszone dowolne 3 zęby
  4. wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
Czy obsługujący przed przystąpieniem do pracy ma obowiązek dokonania oględzin stanu technicznego urządzenia?
  1. tak
  2. nie, sprawdza tylko zapisy w dzienniku konserwacji
  3. tak, ale tylko na polecenie kierownika budowy
  4. nie, jeżeli urządzenie jest nadal na gwarancji producenta
Jeżeli codzienna kontrola stanu technicznego dźwigu wykonana przez obsługującego zakończyła się negatywnie, to:
  1. można pracować tylko pod nadzorem konserwatora
  2. można pracować tylko pod nadzorem inspektora BHP
  3. można pracować na wyraźne polecenie przełożonego
  4. wszystkie odpowiedzi są nieprawidłowe
Decyzja zezwalająca na eksploatację dźwigu budowlanego towarowego wydawana jest na okres:
  1. 1 roku
  2. 2 lat
  3. 3 lat
  4. 5 lat
Decyzja zezwalająca na eksploatację dźwigu budowlanego towarowo-osobowego wydawana jest na okres:
  1. 1 roku
  2. 2 lat
  3. 3 lat
  4. 5 lat
Liczba osób, które mogą być przewożone wraz z operatorem w kabinie dźwigu budowlanego towarowo-osobowego:
  1. nie jest określona
  2. jest określona przez producenta na tabliczce znamionowej i wynika ona z udźwigu urządzenia
  3. jest zawsze większa niż 5
  4. jest dowolna, w zależności o tego ile ich się zmieści w kabinie dźwigu
Obsługujący dźwig towarowo-osobowy powinien się znajdować:
  1. w dowolnym miejscu kabiny
  2. przy drzwiach kabiny
  3. przy kasecie dyspozycji w kabinie
  4. zawsze na środku kabiny
W przypadku, gdy łączna masa osób i towarów w kabinie przekracza udźwig nominalny, wykonanie jazdy przez obsługującego jest dozwolone:
  1. w normalnej eksploatacji do wartości 110% udźwigu nominalnego
  2. w normalnej eksploatacji do wartości 125% udźwigu nominalnego
  3. na polecenie inspektora UDT podczas badania dźwigu
  4. wszystkie powyższe odpowiedzi są nieprawidłowe
W przypadku sygnalizacji przeciążenia urządzenia operator powinien:
  1. kontynuować pracę, jeżeli jest to możliwe
  2. bezzwłocznie zredukować obciążenie do wartości przy której sygnalizacja przeciążenia zniknie
  3. wyłączyć lub zmostkować czujnik przeciążenia, aby taka sytuacja się nie powtórzyła
  4. zadysponować jazdę na najniższy przystanek celem rozładowania nadmiernego obciążenia
Praca dźwigiem budowlanym podczas burzy:
  1. jest dozwolona, ponieważ dźwig jest wyposażony w ochronę odgromową
  2. jest dozwolona na polecenie kierownika budowy
  3. może być wykonywana, jeżeli wymaga tego harmonogram prac budowlanych
  4. jest zabroniona
Próbę hamulca przeprowadza się:
  1. przed rozpoczęciem pracy dźwigiem
  2. tylko przy badaniach przeprowadzanych przez UDT
  3. tylko po wymianie elementów nośnych
  4. tylko w obecności konserwatora
Jeżeli instrukcja nie stanowi inaczej, próbę łącznika krańcowego mechanizmu jazdy w kierunku góra wykonuje się:
  1. bez ładunku
  2. z ładunkiem równym 50% udźwigu nominalnego
  3. z ładunkiem równym 100% udźwigu nominalnego
  4. z ładunkiem równym 200% udźwigu nominalnego
Łącznik bezpieczeństwa "STOP" służy do:
  1. zabezpieczenia dźwigu przed nieuprawnionym użyciem po zakończeniu pracy
  2. bezzwłocznego zatrzymania pracy urządzenia w sytuacjach awaryjnych
  3. uruchomienia hamulca awaryjnego w razie awarii hamulca zasadniczego
  4. wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
Po uzyskaniu pozytywnego wyniku niniejszego egzaminu będzie Pan/Pani posiadał/a świadectwo kwalifikacji do obsługi:
  1. dźwigów budowlanych towarowych
  2. dźwigów budowlanych towarowo-osobowych
  3. wyciągów towarowych
  4. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
Maksymalną prędkość wiatru przy której można pracować dźwigiem:
  1. ustala kierownik budowy
  2. określa instrukcji obsługi
  3. ustala operator dźwigu
  4. ustala właściciel urządzenia
Za bezpieczne rozmieszczenie ładunku podczas transportu dźwigiem budowlanym odpowiada:
  1. obsługujący posiadający stosowne uprawnienia
  2. pracownik odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów BHP na terenie zakładu
  3. kierownik budowy
  4. pracownik budowy pełniący funkcję sygnalisty
Zadaniem zamka bezpieczeństwa drzwi kabinowych dźwigu jest uniemożliwienie:
  1. otwarcia drzwi przystankowych, kiedy kabina znajduje się poza strefą odryglowania
  2. ruchu kabiny, jeżeli przynajmniej jedne drzwi przystankowe nie są zaryglowane
  3. ruchu przeciążonej kabiny
  4. odpowiedzi a i b są prawidłowe
Przerwanie dowolnego łącznika bezpieczeństwa powinno spowodować odłączenie silnika napędowego z jednoczesnym zadziałaniem hamulca:
  1. po 1 minucie
  2. natychmiast
  3. po zatrzymaniu się na docelowym przystanku
  4. po najbliższej zmianie kierunku ruchu
Zabezpieczenia mechaniczne które mogą występować w kabinie dźwigu:
  1. wyłącznik awaryjny STOP, bariery i dach, zamki bezpieczeństwa, drzwi, hamulec
  2. wyłącznik kierunku jazdy, osłona sterowania, drzwi i bariery, sygnał dźwiękowy
  3. bariery i dach, zamki bezpieczeństwa, drzwi, osłona sterowania
  4. zamki bezpieczeństwa, osłona sterowania, łącznik krańcowy
Przekraczanie dopuszczalnego udźwigu urządzenia podczas normalnej pracy:
  1. jest dopuszczalne, jeżeli operator nie przewozi pasażerów
  2. nie jest dopuszczalne
  3. jest dopuszczalne do wartości 110% udźwigu nominalnego
  4. jest dopuszczalne jeżeli dźwig posiada ogranicznik udźwigu
Łączniki krańcowe dźwigu służą do:
  1. wyłączenia sterowania w przypadku przemieszczenia się podstawy ładunkowej poza strefy normalnej pracy
  2. wyłączenia sterowania w przypadku przekroczenia udźwigu
  3. wykrycia i zasygnalizowania przeciążenia
  4. mechanicznego blokowania podstawy ładunkowej w skrajnym położeniu
Ogranicznik prędkości w dźwigu budowlanym towarowo-osobowym to:
  1. urządzenie służące do uruchomienia chwytaczy kabiny w przypadku przekroczenia ustalonej dopuszczalnej prędkości
  2. urządzenie które sygnalizuje obsługującemu przekroczenie dopuszczalnej prędkości
  3. urządzenie ograniczające częstotliwość prąd u zasilania
  4. urządzenie które zwalnia prędkość podstawy ładunkowej przy dojeździe do przystanku
Kończąc pracę dźwigiem budowlanym towarowym należy:
  1. pozostawić platformę transportową na przystanku parkowania (zazwyczaj dolnym)
  2. rozładować dźwig
  3. zabezpieczyć dźwig przed użyciem przez osoby nieuprawnione
  4. wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe

Kursy na wózki widłowe i inne uprawnienia UDT

Informacje i zapisy

Zapraszamy do kontaktu

Aston - Kursy na wózki widłowe
Aston - Kursy na wózki widłowe ASTON FIRMA SZKOLENIOWO - USŁGOWA
Mariusz Jabłoński
Biuro i miejsce szkoleń:
00-992 Warszawa
Ul. Jagiellońska 88
Wszelkie prawa zastrzeżone © ASTON, Jabłonski Mariusz.