Łącznik suwnicy:
- powinien znajdować się na moście suwnicy
- może być zastąpiony łącznikiem awaryjnego zatrzymania „STOP"
- powinien posiadać możliwość zablokowania w stanie załączonym
- powinien posiadać możliwość zablokowania w stanie rozłączonym
Łapy oporowe to:
- elementy służące do zabezpieczenia przed dostaniem się pod koła suwnicy obcych przedmiotów
- elementy zabezpieczające przed skutkami pęknięcia koła jezdnego suwnicy lub jego osi
- elementy służące do zabezpieczenia suwnicy przed niezamierzonym przemieszczeniem
- elementy zabezpieczające konstrukcje torowiska
Zgarniacze to:
- elementy służące do zabezpieczenia przed dostaniem się pod koła suwnicy obcych przedmiotów
- elementy zabezpieczające przed skutkami pęknięcia koła jezdnego suwnicy
- elementy służące do zabezpieczenia suwnicy przed niezamierzonym przemieszczeniem
- elementy zabezpieczające konstrukcje torowiska
Kleszcze szynowe to:
- elementy służące do zabezpieczenia przed dostaniem się pod koła suwnicy obcych przedmiotów
- elementy zabezpieczające przed skutkami pęknięcia koła jezdnego suwnicy
- elementy służące do zabezpieczenia suwnicy przed niezamierzonym przemieszczeniem
- elementy zabezpieczające konstrukcje torowiska
Jakie są różnice miedzy wciągnikiem a wciągarką?
- wciągnik – zwarta budowa, wciągarka – zabudowana na ramie, widoczne podzespoły
- wciągnik - zabudowana na ramie widoczne podzespoły, wciągarka – zwarta budowa
- nie ma żadnej różnicy, to te same urządzenia
- wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
Zabezpieczeniami elektrycznymi stosowanymi w budowie suwnic są:
- zgarniacze szynowe
- łapy oporowe
- silniki mechanizmów suwnicy
- łączniki krańcowe
Zabezpieczeniami mechanicznymi stosowanymi w budowie suwnic są:
- łapy oporowe
- rezystory rozruchowe
- łączniki STOP
- hamulce bezpieczeństwa
Jaki element konstrukcji nośnej łączy czołownice?
- reduktor
- wciągnik
- wciągarka
- dźwigar
Gdzie montowane są łapy oporowe?
- na podeście suwnicy
- do pasa dolnego czołownicy
- na końcach torowiska
- na opornikach/rezystorach rozruchowych
Ile elementów dociskających linę powinno być zamontowanych na bębnie linowym?
- zgodnie z dokumentacja producenta
- minimum 4
- więcej niż 3
- 4 na odcinku co najmniej 1,5 zwoju liny na bębnie
Łącznik główny nie powinien rozłączać obwodów:
- zasilania silników jazdy
- sterowania suwnicy
- zasilania suwnicy
- oświetlenia suwnicy
Głównymi elementami konstrukcji nośnej suwnicy są:
- czołownice i dźwigary
- odboje i dźwigary
- liny nośne oraz zblocze hakowe
- żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
Do czego służy blokada zerowa?
- uniemożliwia załączenie stycznika głównego, kiedy chociaż jeden z nastawników nie znajduje się w pozycji neutralnej
- powoduje odcięcie zasilania suwnicy w sytuacji awaryjnej
- uniemożliwia zmianę położenia dźwigni sterowniczej, kiedy nie jest załączony stycznik główny
- zapewnia prawidłowe zerowanie stalowej konstrukcji suwnicy
W mechanizmach podnoszenia suwnic ogólnego przeznaczenia powinno się stosować hamulce:
- automatyczne
- taśmowe
- trzy hamulce bębnowe
- minimum dwa hamulce tarczowe
Łącznik STOP:
- rozłącza całkowicie zasilanie suwnicy
- jest łącznikiem bezpieczeństwa
- rozłącza obwód chwytnika elektromagnetycznego
- musi powracać samoczynnie do pozycji wyjściowej po jego zwolnieniu
” Łącznik suwnicy ” powinien znajdować się:
- na moście suwnicy
- w kabinie sterowniczej
- w miejscu ogólnie dostępnym, na poziome roboczym
- w bezpośrednim sąsiedztwie szafy sterowej
Elementami zabezpieczającymi typu mechanicznego są:
- zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe
- zderzaki, odboje, zgarniacze szynowe
- zderzaki, odboje, barierki ochronne
- wszystkie odpowiedzi są poprawne
Które z wymienionych poniżej elementów są zabezpieczeniami typu mechanicznego?
- zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe, zabezpieczenie gardzieli haka, ogranicznik udźwigu
- zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, wyłącznik główny, zabezpieczenie gardzieli haka, osłony
- zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe, zabezpieczenie gardzieli haka, osłony
- zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łączniki końcowe i krańcowe
O ile producent nie określa inaczej, ile wynosi dopuszczalne wytarcie gardzieli haka suwnicy ogólnego przeznaczenia?
- 5%
- 3%
- 10%
- 7%
O ile producent nie określa inaczej, ile wynosi dopuszczalne rozwarcie gardzieli haka?
- 2%
- 5%
- 7%
- 10%
Jakie zabezpieczenia mechaniczne znajdują się na czołownicy?
- zderzaki, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe
- odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe
- zderzaki, łapy oporowe, hamulce
- zderzaki, odboje, łapy oporowe, kleszcze szynowe
O ile producent nie określa inaczej, ile wynosi dopuszczalne zmniejszenie średnicy liny ze względu na wytarcie zewnętrznej warstwy drutów?
- do 3%
- 10% ale nie więcej niż 5mm
- do 15%
- do 7%
Czy każda suwnica pracująca na zewnątrz powinna być wyposażona w wiatromierz?
- tak
- nie
- zależy od rodzaju sterowania (z kabiny czy z poziomu roboczego)
- nie, jeśli posiada kleszcze wiatrowe
Czy każda suwnica pracująca na zewnątrz powinna być wyposażona w kleszcze przeciwwiatrowe?
- tak
- nie
- tak, jeśli jej rozpiętość przekracza 25 m
- w kleszcze przeciwwiatrowe wyposażone są wyłącznie suwnice bramowe i półbramowe
Czy każda suwnica sterowana z kabiny musi posiadać blokadę zerową?
- zawsze w przypadku stosowania nastawników lub sterowników
- blokada zerowa nie jest wymagana, gdy po zaniku napięcia stycznik główny rozłącza się automatycznie
- zawsze w przypadku stosowania nastawników lub sterowników bez sprężyn zwrotnych
- tylko przy napędzie falownikowym wszystkich mechanizmów suwnicy
Łącznik bezpieczeństwa "STOP" służy do:
- zabezpieczenia suwnicy przed nieuprawnionym użyciem po zakończeniu pracy
- bezzwłocznego zatrzymania pracy urządzenia w sytuacjach awaryjnych
- w razie awarii hamulca zasadniczego uruchamia hamulce awaryjne
- wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
Zderzaki suwnicy to:
- nieruchome elementy bezpieczeństwa znajdujące się na końcu torowiska
- mechaniczne elementy bezpieczeństwa umieszczone na czołownicy
- zarówno elementy umieszczone na końcach torowisk, jak i zainstalowane na czołownicach
- żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
Kompletne sprawdzenie hamulca mechanizmu podnoszenia polega na:
- podniesieniu ładunku o masie nie większej niż nominalny udźwig urządzenia na wysokość 2 m, a następnie jego opuszczeniu w kierunku dół i nagłym zatrzymaniu
- podniesieniu ładunku o masie nie większej niż nominalny udźwig na niewielka wysokość, tak aby ładunek stracił kontakt z podłożem i obserwacji czy ładunek samoczynnie nie opada, a następnie uniesieniu go, opuszczaniu oraz nagłym zatrzymaniu
- zasterowaniu mechanizmu opuszczania bez podwieszonego obciążenia w kierunku dół i obserwacji czy dojdzie do zatrzymania zblocza nim dotknie ono poziomu roboczego
- zasterowaniu mechanizmu opuszczania bez podwieszonego obciążenia w kierunku góra i obserwacji czy dojdzie do zatrzymania zblocza nim dotknie ono poziomu roboczego
Zadaniem łapy oporowej jest:
- zatrzymanie suwnicy w przypadku niezadziałania wyłącznika krańcowego jazdy mostem suwnicy
- zabezpieczenie suwnicy bramowej przed skutkami podmuchów silnego wiatru
- zabezpieczenie wciągnika lub wciągarki przed upadkiem w przypadku zerwania liny
- zabezpieczenie suwnicy przed skutkami pęknięcia koła jezdnego
Blokada zerowa suwnic sterowanych z kabiny uniemożliwia:
- uruchomienie urządzenia przez nieuprawione osoby
- samoczynne uruchomienie urządzenia po pojawieniu się napięcia w układzie sterowania
- wyłączenie układu sterowania suwnicy w przypadku uruchomienia kleszczy przeciwwiatrowych
- prace suwnica w przypadku wykrycia braku zerowania
Do czego służą zabezpieczenia przeciwwiatrowe?
- chronią przed skutkami uderzenia pioruna w konstrukcje suwnicy
- chronią przed niezamierzonym przemieszczeniem suwnicy
- do zamierzonego wyhamowania mechanizmu jazdy suwnicy w czasie pracy
- do unieruchomienia konstrukcji mostu w celu bezpiecznego wykonania pracy suwnica podczas silnego wiatru
Na zdjęciu przedstawiono suwnice:
- wspornikowa
- bramowa
- natorowa z wysięgnicą
- półbramowa
Łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia w kierunku "góra":
- odpowiada za wyhamowanie ładunku podczas cyklu podnoszenia
- ułatwia prace operatora, który nie musi obserwować ładunku w górnym położeniu, ponieważ łącznik krańcowy automatycznie wyłączy podnoszenie w odpowiednim momencie
- służy do ochrony suwnicy przed uszkodzeniem i zerwaniem liny
- wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
Co oznacza napis na moście suwnicy Q = 10 t + 10 t?
- suwnica posiada udźwig nominalny 10 t
- suwnica posiada masę 10 t oraz udźwig nominalny również 10 t
- suwnica posiada dwa mechanizmy podnoszenia
- udźwig suwnicy w zależności od ilości pasm liny nośnej wynosi 10 t lub 20 t
Co to jest blokada krzyżowa w kasecie sterującej?
- blokada ta uniemożliwia jednoczesne uruchomienie przeciwnych kierunków ruchu mechanizmu
- blokada ta oznacza, ze przed uruchomieniem kasety należy wcisnąć przycisk "X"
- blokada uniemożliwiająca sterowanie suwnica z dwóch miejsc jednocześnie
- blokada krzyżowa w kasecie sterującej to odpowiednik blokady zerowej w suwnicy kabinowej
Nastawniki to elementy suwnicy służące do:
- ustawiania suwnicy równolegle na torowisku
- sterowania zdalnego mechanizmami suwnicy
- sterowania pośredniego mechanizmami suwnicy
- sterowania bezpośredniego mechanizmami suwnicy
Mechanicznym ogranicznikiem jazdy suwnicy montowanym na torze jezdnym jest:
- łapa oporowa
- łącznik krańcowy
- odbój
- zderzak
Ile wynosi udźwig nominalny suwnicy o oznaczeniu Q=10/3,2 t?
- 10 t
- 13,2 t
- 3,2 t
- przy połączeniu w gwiazdę 10 t natomiast w trójkąt 3,2 t
Zadziałanie ogranicznika udźwigu spowoduje:
- wyłączenie wszystkich mechanizmów suwnicy
- wyłączenie mechanizmu podnoszenia w obu kierunkach
- wyłączenie ruchu mechanizmu podnoszenia w kierunku
- żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
Czołownica to element:
- suwnicy
- wciągnika
- wciągarki
- zblocza hakowego
O ile producent nie określił inaczej, łączniki krańcowe mechanizmu jazdy suwnicy maja za zadanie:
- zatrzymać suwnice przed najechaniem na przeszkodę lub inna suwnice
- zapobiec przeciążeniu suwnicy
- nie dopuścić do najechania na odboje z prędkością nie większą niż 1,5m/s
- uniemożliwić uderzenie suwnicy w odbój z prędkością nominalna
Łącznik STOP na stanowisku operatora suwnicy służy do:
- wyłączenia ruchów suwnicy w położeniach krańcowych
- wyłączenia suwnicy przy pracach konserwacyjnych suwnicy
- natychmiastowego zatrzymania suwnicy w sytuacjach niebezpiecznych
- aktywowaniu hamulca awaryjnego
W przypadku pracy dwóch lub kilku suwnic na jednym torowisku, zabezpieczenia elektryczne zapobiegające najechaniu suwnic na siebie to:
- łączniki krańcowe
- układ antykolizyjny
- ograniczniki obciążeniowe
- ograniczniki zwalniania ruchów
Kierunki jazdy w suwnicy sterowanej radiowo powinny być oznaczone:
- na konstrukcji suwnicy w miejscu widocznym dla operatora i na pilocie sterowania radiowego
- w kabinie suwnicy
- przed wejściem na hale, w której pracuje suwnica
- na każdym widocznym słupie podporowym torowiska
Skrót GNP oznacza:
- Graniczna Nominalna Prędkość
- ang. Dopuszczalne Obciążenie Robocze
- Gniazdo Niskiego Prądu
- Grupa Natężenia Pracy
Zabezpieczeniem przed wypadnięciem ładunku z gardzieli haka jest:
- przywiązywanie zawiesi do haka
- zapadka zabezpieczająca
- przy dobrym ułożeniu zawiesi w gardzieli nie wymaga się zabezpieczenia
- zawiesie sztywne czyli trawersa
Jakim kolorem powinien być oznaczony łącznik bezzwłocznego zatrzymania STOP?
- żółtym
- dowolnym
- czerwonym
- czarno-żółtym
Dźwigar suwnicy to:
- maksymalna masa ładunku, jaka może podnieść suwnica
- belka, będąca elementem ustroju nośnego suwnicy
- zestaw dźwigni do sterowania mechanizmem podnoszenia w suwnicy bramowej
- element podporowy podtorza lub torowiska
Jakiego typu haki można stosować w zbloczach?
- haki mogą być wykonane z tworzywa sztucznego
- haki powinny być wykonane jako kute lub płytowe
- haki mogą być wykonane z dowolnego tworzywa
- haki dźwignicowe powinny być stalowymi odlewami
W jakich suwnicach nie jest wymagane zastosowanie łącznika krańcowego mechanizmu podnoszenia w kierunku góra?
- w suwnicach z wciągarka linowa
- w suwnicach z wciągnikiem łańcuchowym, w których zastosowano sprzęgło cierne
- łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia powinien być bezwzględnie zastosowany we wszystkich suwnicach
- we wciągnikach linowych i łańcuchowych o udźwigu do 1000 kg
O ile wytwórca nie określi inaczej, minimalna odległość w jakiej musi zatrzymać się zblocze hakowe, licząc od najniżej położonych elementów suwnicy wynosi:
- 5 cm
- 10 cm
- 20 cm
- 15 cm
Zderzaki suwnicy montowane są:
- na końcu toru jezdnego
- na czołownicach
- na dźwigarach
- na podłużnicach
Jaka jest dopuszczalna liczba widocznych pęknięć haka suwnicy?
- 0
- 1
- 2
- 10%
Elementem bezpieczeństwa montowanym w mechanizmie podnoszenia suwnic może być:
- ogranicznik udźwigu
- łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia
- sprzęgło cierne przeciążeniowe
- wszystkie odpowiedzi są poprawne
Oznaczenie udźwigu suwnicy 8t+8t informuje o tym, ze:
- suwnica można podnieść ładunek o masie 16 t na jednym z dwóch mechanizmów podnoszenia
- suwnica można podnieść ładunek o masie nie przekraczającej 16 t przy założeniu, ze wykorzystujemy jednocześnie oba mechanizmy podnoszenia, a żaden z nich nie jest przeciążony
- każdym z mechanizmów podnoszenia suwnicy można podnieść ładunek o masie 16 t
- udźwig nominalny suwnicy wynosi 8 t
Do podstawowych parametrów wciągnika należy:
- udźwig
- wysokość podnoszenia
- prędkość ruchów roboczych
- wszystkie odpowiedzi są poprawne
Sprawdzenie blokady zerowej:
- przeprowadza się przy wciśniętym przycisku STOP
- przeprowadza się z obciążeniem znamionowym
- nie wymaga przestawiania dźwigni sterowania - blokada jest sprawdzana w pozycji neutralnej dźwigni
- wymaga przestawiania wszystkich nastawników we wszystkich kierunkach
Podczas sprawdzenia blokady zerowej:
- łącznik główny suwnicy musi być załączony
- przycisk załącz w kabinie musi być wciśnięty i zablokowany
- ładunek jest podnoszony powyżej poziomu roboczego
- musi być wciśnięty przycisk STOP
Czy obsługującemu wolno w pewnych sytuacjach przeciążać suwnice podczas pracy?
- tak, podczas prób przed rozpoczęciem pracy
- tak, na pisemne polecenie przełożonego
- tak, ale sporadycznie
- nie, jest to zabronione
Czy zawiesie można zaczepić na końcu haka (na rogu haka)?
- tak, po upewnieniu się ze zawiesie nie wypadnie
- nie, nigdy
- tak, gdy nie stwarza to niebezpieczeństwa
- tylko w przypadku haków z zabezpieczeniem w postaci zapadki
Podnoszenie ładunków przez otwór w stropie z niżej położonej kondygnacji:
- jest dopuszczalne po spełnieniu odpowiednich warunków
- jest absolutnie niedopuszczalne
- jest dopuszczalne wyłącznie w odniesieniu do suwnic o udźwigu poniżej 250 kg
- nie zapewnia ciągłości kinematycznej, wiec jest niedozwolone
Podczas załadunku samochodu ciężarowego za pomocą suwnicy kierowca pojazdu powinien znajdować się:
- w kabinie pojazdu
- na podstawie ładunkowej pojazdu
- w dowolnym miejscu zakładu pracy
- poza strefa pracy suwnicy
W przypadku rozkołysania ładunku należy:
- zaczekać aż ładunek przestanie się kołysać ostrzegając osoby znajdujące się w pobliżu o zagrożeniu uderzeniem
- za wszelka cenę zatrzymać ładunek ręcznie, jeżeli jest to ładunek o dużych gabarytach należy poprosić o pomoc innych pracowników
- wygasić rozkołysanie ładunku poprzez właściwy ruch suwnica lub wciągnikiem
- odłożyć go natychmiast na podłoże
Metr sześcienny stali w przybliżeniu wazy:
- 1000 kg
- 4,5 - 5,0 t
- 1,0 t
- 7,5 - 7,9 t
Ładunek blach stalowych o objętości 0,5 metra sześciennego:
- podniesiemy suwnica o udźwigu co najmniej 0,5 t
- podniesiemy suwnica o udźwigu nie mniejszym niż 4 tony
- należy użyć suwnicy specjalnego przeznaczenia o dowolnym udźwigu
- żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
W przypadku podnoszenia dużego ładunku i obecności przy tej czynności kilku hakowych wydających polecenia operatowi suwnicy należy:
- nie jest dopuszczalny udział więcej niż jednego hakowego podczas operacji podnoszenia ładunku
- wykonywać polecenia jednego, wyznaczone wcześniej hakowego, z wyjątkiem sygnału STOP, który może wydać każdy z hakowych
- wykonywać polecenia wszystkich hakowych, z wyjątkiem sygnału STÓJ, który może wydać tylko jeden wyznaczonych wcześniej hakowy
- wykonywać polecenia według kolejności ich wydania
Ładunki wolno składować:
- w dowolnym miejscu, pod warunkiem, ze gabaryty ładunku na to pozwalają
- na drogach transportowych
- tylko w miejscach do tego przeznaczonych
- w miejscach wyznaczonych przez inspektora UDT
Suwnica z chwytnikiem pneumatycznym może służyć do podnoszenia:
- tylko blach ferromagnetycznych
- tylko tafli szkła
- blach z dowolnego materiału jak i tafli szkła
- wyłącznie tworzyw sztucznych o gładkiej strukturze powierzchni zewnętrznej
Próba hamulca mechanizmu podnoszenia jest negatywna jeśli:
- szczeki hamulcowe oraz tarcza hamulcowa nie są nasmarowane
- po zluzowaniu hamulca odległość miedzy okładzinami ciernymi a tarcza hamulcowa jest jednakowa i nie większą niż podana w dokumentacji
- przy zaciśniętych szczekach hamulcowych skok zwory luzownika jest wykorzystywany w 80%
- ładunek o masie równej udźwigowi lub mniejszej nie jest utrzymywany na zadanej wysokości
O ile producent nie przewidział inaczej, łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia w kierunku "dół" powinien być tak ustawiony aby:
- na bębnie pozostało co najmniej 1,5 m liny
- na bębnie pozostało co najmniej 2,5 m liny razem z odcinkiem wykorzystanym do jej zamocowania
- na bębnie pozostało co najmniej 1,5 zwoju liny nie licząc odcinka wykorzystanego do jej zamocowania
- na bębnie pozostało co najmniej połowa długości liny
Istotnym kryterium zużycia haka jest:
- pękniecie
- rozwarcie gardzieli haka
- zmniejszenie przekroju w części chwytnej
- wszystkie odpowiedzi są poprawne
Sprawdzenie łącznika krańcowego mechanizmu podnoszenia w kierunku "góra" wykonuje się:
- z obciążeniem nominalnym
- bez obciążenia
- z obciążeniem 110%
- z największym dostępnym w danym momencie ładunkiem nieprzekraczającym udźwigu suwnicy
Pękniętą splotka liny nośnej suwnicy powoduje, że:
- można pracować do końca bieżącego załadunku/rozładunku lub do końca zmiany
- można pracować tylko do czasu wymiany liny na nowa
- można pracować tylko pod warunkiem, ze pozostałe splotki oraz rdzeń nie zostały uszkodzone
- należy natychmiast zakończyć prace
Poniższy rysunek przedstawia cechę:
- zawiesia łańcuchowego
- zawiesia linowego
- zawiesia pasowego
- trawersy specjalistycznej
Poniższy rysunek przedstawia cechę:
- zawiesia łańcuchowego
- zawiesia linowego
- zawiesia pasowego
- trawersy specjalistycznej
Poniższy rysunek przedstawia cechę:
- zawiesia łańcuchowego
- zawiesia linowego
- zawiesia pasowego
- trawersy specjalistycznej
Trawersa służy do:
- podnoszenia ładunków specjalnych np. arkuszy blachy
- podnoszenia długich ładunków, przy których użycie zwykłych zawiesi jest niemożliwe lub utrudnione
- podnoszenia ładunków przekraczających udźwig nominalny urządzenia
- wszystkie odpowiedzi są poprawne
Minimalny udźwig urządzenia dźwignicowego podnoszącego ładunek o masie 24 t przy użyciu przedstawionej trawersy wynosi:
- 20,0 t
- 25,2 t
- 30,0 t
- wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
Skrót DOR oznacza:
- dopuszczalne obciążenie robocze
- dopuszczalne obciążenie robocze cięgna przy kacie wierzchołkowym alfa 120°
- dozwolona obsługa ręczna
- dokumentacja techniczno-ruchowa
Ładunek na haku dwurożnym należy zawiesić:
- tak, aby oba rogi były jednakowo obciążone
- tak, aby różnica w obciążeniu poszczególnych rogów haka nie była większą niż 30%
- wyłącznie przy użyciu specjalnego zawiesia do haka dwurożnego
- tylko przy użyciu zawiesi łańcuchowych
Na redukcje DOR zawiesia wielociegnowego wpływa:
- Ilość wykorzystanych cięgien
- dodatkowe obostrzenia eksploatacyjne zawarte w instrukcji zawiesia
- kat rozwarcia cięgien
- wszystkie odpowiedzi są poprawne
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A dla zawiesia linowego:
- 6,0 t
- 5,0 t
- 7.0 t
- 3,5 t
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A dla zawiesia linowego:
- 2,0 t
- 5,0 t
- 7,0 t
- 10,0 t
Na rysunku pokazana jest:
- tabliczka znamionowa zawiesia łańcuchowego dwuciegnowego
- tabliczka znamionowa zawiesia łańcuchowego, o udźwigu maksymalnym 2 500 kg
- tabliczka znamionowa zawiesia łańcuchowego, o udźwigu maksymalnym 3 550 kg
- odpowiedz a i c jest prawidłowa
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A (kąt alfa) dla zawiesia dwuciegnowego:
- 100°
- 90°
- 70°
- 50°
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A (kąt alfa) dla zawiesia dwuciegnowego:
- 120°
- 90°
- 70°
- 50°
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A (DOR w oparciu o kąt alfa) dla zawiesia dwuciegnowego:
- 70%
- 90%
- 110%
- 50%
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A (DOR w oparciu o kąt alfa) dla zawiesia dwuciegnowego:
- 70%
- 90%
- 110%
- 50%
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A (DOR w oparciu o sposób zawieszenia) dla zawiesia pasowego:
- 1
- 1,4
- 0,8
- 2
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A (DOR w oparciu o sposób zawieszenia) dla zawiesia pasowego:
- 1
- 1,4
- 0,8
- 2
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A (DOR w oparciu o sposób zawieszenia) dla zawiesia pasowego:
- 1
- 1,4
- 0,8
- 2
Wskaż, który ze sposobów podwieszenia ładunku jest prawidłowy:
- Rys A
- Rys B
- Obydwa sposoby są poprawne
- Obydwa sposoby są niepoprawne
Wskaż, który ze sposobów podwieszenia ładunku przy pomocy zawiesia linowego jest prawidłowy:
- Rys A
- Rys B
- Obydwa sposoby są poprawne
- Obydwa sposoby są niepoprawne
Poniższy rysunek przedstawia:
- osprzęt wymienny montowany do głowic urządzeń dźwignicowych
- element układu podnoszenia wózków jezdniowych podnośnikowych
- zawiesie specjalistyczne do transportu ładunków umieszczonych na paletach transportowych
- wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
Poniższy rysunek przedstawia:
- zawiesie specjalistyczne do transportu rur stalowych i betonowych
- chwytak kleszczowy do przeładunku złomu
- zawiesie specjalistyczne do transportu ładunków umieszczonych na paletach transportowych
- element kleszczy szynowych
Przedstawione na rysunku zawiesie specjalistyczne służy do:
- podnoszenia arkuszy blach stalowych
- podnoszenia prętów stalowych
- podnoszenia elementów betonowych
- podnoszenia elementów z tworzywa sztucznego
Przedstawione na rysunku zawiesie specjalistyczne służy do:
- podnoszenia elementów betonowych
- podnoszenia elementów z tworzywa sztucznego
- podnoszenia arkuszy blach stalowych
- podnoszenia prętów stalowych
Za prawidłowy dobór zawiesia odpowiada:
- hakowy
- obsługujący (dotyczy sytuacji, gdy obsługujący jest odpowiedzialny za podhaczenie ładunku)
- zakładowe służby BHP
- odpowiedz a i b jest prawidłowa
Zawiesia podlegają przeglądom okresowym w terminach:
- co 30 dni
- co 2 miesiące
- nie podlegają przeglądom okresowym
- zgodnych z zapisami instrukcji eksploatacji zawiesi
Wybór rodzaju zastosowanego zawiesia zależy od:
- rodzaju przenoszonego materiału
- dostępności zawiesia i odległości pomiędzy miejscem pracy, a miejscem jego składowania
- warunków środowiskowych miejsca pracy zawiesia np. temperatury, promieniowania UV, wilgotności powietrza
- odpowiedz a i c jest prawidłowa
Przed rozpoczęciem pracy obsługujący ma obowiązek:
- w oparciu o masę podnoszonych ładunków dobrać zawiesie z odpowiednim DOR
- w oparciu o rodzaj podnoszonych ładunków dobrać zawiesie o właściwej budowie
- dokonać oceny stanu technicznego zawiesia pod katem jego zużycia
- wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
Zawiesie to:
- element umożliwiający transportowanie ładunku
- element umieszczony pomiędzy dźwignica a ładunkiem
- element, którego masę należy uwzględnić przy podnoszeniu ładunku
- wszystkie odpowiedzi są poprawne
Zawiesia możemy podzielić:
- ze względu na materiał, z którego zostały wykonane
- ze względu na ilość cięgien nośnych
- ze względu na rodzaj cięgien
- wszystkie odpowiedzi są poprawne
DOR zawiesia pasowego można określić:
- testując wytrzymałość ciężarem próbnym
- mierząc grubość pasa
- sprawdzając informacje na identyfikatorze/etykiecie
- wszystkie odpowiedzi są poprawne
Praca z zawiesiem bez tabliczki znamionowej:
- jest zabroniona
- jest dopuszczalna pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności
- jest dopuszczalna pod warunkiem określenia udźwigu zawiesi na podstawie nr haka
- jest dopuszczalna za zgoda konserwatora
Zawiesia łańcuchowe:
- mogą być zakończone wyłącznie hakiem
- mogą mieć inne zakończenia niż hak, np. szekle
- mogą być stosowane w każdej temperaturze otoczenia
- nie wymagają konserwacji
Maksymalny dopuszczalny kąt wierzchołkowy alfa stosowany w zawiesiu może wynieść:
- 120°
- 100°
- nie ma ograniczeń, ponieważ wystarczy zmniejszać dopuszczalne obciążenie robocze zawiesia
- 90°
Maksymalny kąt beta w zawiesiu może wynieść:
- 120°
- 60°
- uwzględnia się wyłącznie kat a
- nie ma ograniczeń, ponieważ wystarczy zmniejszać dopuszczalne obciążenie robocze zawiesia
Wskaż, który ze sposobów podwieszenia ładunku przy pomocy zawiesia linowego jest nieprawidłowy:
- Rys A
- Rys B
- Rys C
- Rys D
Wskaż, który ze sposobów zamocowania haka jest prawidłowy:
- Rys A
- Rys B
- Rys C
- Rys D
Wskaż, który ze sposobów zamocowania haka jest nieprawidłowy:
- Rys A, B, C
- Rys A, B, D
- Rys A, C, D
- Rys A, B, C, D
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A dla zawiesia dwuciegnowego:
- 120%
- 90%
- 70%
- 10%
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A dla zawiesia dwuciegnowego:
- 120%
- 90%
- 70%
- 50%
O ile wytwórca nie określi inaczej dopuszczalne kryteria zużycia haków przy zawiesiach to:
- rozwarcie o 5% i wytarcie gardzieli o 10%
- rozwarcie o 20% i wytarcie gardzieli o 10%
- rozwarcie i wytarcie gardzieli o 1%
- wymiary haka nie zmieniają się w trakcie eksploatacji
O ile wytwórca nie określi inaczej dopuszczalna ilość pęknięć drutów w zawiesiu linowym wynosi:
- 1% drutów w splotce na długości 6 średnic i 10% na długości 30 średnic
- 5 drutów w splotce na długości 6 średnic i 10 na długości 30 średnic
- 10 % splotek
- wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
Które z poniższych uszkodzeń dyskwalifikują zawiesie linowe z dalszej eksploatacji?
- pękniecie splotki w linie
- miejscowe zmniejszenie średnicy na skutek przerwania rdzenia liny
- deformacja w kształcie koszyka
- wszystkie odpowiedzi są poprawne
Wraz ze wzrostem kąta wierzchołkowego alfa:
- dopuszczalne obciążenie robocze rośnie
- dopuszczalne obciążenie robocze maleje
- dopuszczalne obciążenie robocze pozostaje bez zmian, ponieważ kat wpływa tylko na udźwig dźwignicy
- kat wierzchołkowy ma tylko znaczenie przy wartości alfa=120 stopni
Katy alfa i beta w odniesieniu do zawiesi:
- są sobie zawsze równe
- kat a stanowi połowę kata beta
- kat beta stanowi połowę kata alfa
- wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
Podnosząc elementy posiadające ostre krawędzie za pomocą zawiesia pasowego należy:
- stosować specjalne przekładki zabezpieczające zawiesie przez ostrymi krawędziami
- nie wolno stosować zawiesi pasowych
- należy podwójnie opasać ładunek, aby nie doszło do przetarcia pasa
- stosować tylko zawiesia pasowe poliestrowe
Wartość DOR zawiesia wielociegnowego jest:
- wartością zależną od udźwigu dźwignicy
- wartością zmienna i zależy od kata pomiędzy cięgnami zawiesia
- zależną od masy transportowanego ładunku
- wartością stała
Używanie zawiesi w temperaturze powyżej 100°C jest:
- dopuszczalne ale w krótkim czasie
- jest dopuszczalne o ile zezwala na to instrukcja zawiesia
- zabronione
- dopuszczalne tylko przy stosowaniu zawiesi łańcuchowych
Poniższy rysunek przedstawia:
- cechę zawiesia łańcuchowego czterocięgnowego
- cechę zawiesia linowego o długości cięgien 10 m
- cechę zawiesia specjalnego
- wszystkie odpowiedzi są poprawne
Maksymalny DOR przedstawionego zawiesia wynosi:
- 8,4 t
- 6,0 t
- 10,0 t
- 8,0 t
Maksymalny DOR przedstawionego zawiesia przy kącie wierzchołkowym β 60° wynosi:
- 10,0 t
- 8,4 t
- 6,0 t
- 4,0 t
Maksymalny DOR przedstawionego zawiesia przy kącie wierzchołkowym β 45° wynosi:
- 8,4 t
- 8,0 t
- 6,0 t
- 4,0 t
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż poprawny sposób zamocowania haka:
- A
- B
- C
- D
Maksymalna masa podnoszonego ładunku przy kącie β wynoszącym 55° nie może przekraczać:
- 12000 kg
- 9000 kg
- 6000 kg
- wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
Maksymalna masa podnoszonego ładunku przy kącie β wynoszącym 40° nie może przekraczać:
- 12000 kg
- 9000 kg
- 6000 kg
- wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
Maksymalna masa podnoszonego ładunku przy kącie β wynoszącym 50° nie może przekraczać:
- 12000 kg
- 9000 kg
- 6000 kg
- wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
Maksymalna masa podnoszonego ładunku przy kącie β wynoszącym 65° nie może przekraczać:
- 12000 kg
- 9000 kg
- 6000 kg
- nie wolno podnosić
W oparciu o przedstawiony rysunek określ maksymalną masę ładunku jaką można podnieść przy pomocy zawiesia 4 cięgnowego:
- 6 t
- 8,4 t
- 12 t
- wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
W oparciu o przedstawiony rysunek określ maksymalną masę ładunku jaka można podnieść przy pomocy zawiesia 4 cięgnowego:
- 6 t
- 8,4 t
- 12 t
- odpowiedz a i b jest prawidłowa
W oparciu o przedstawiony rysunek określ maksymalną masę ładunku jaka można podnieść przy pomocy zawiesia 4 cięgnowego:
- 7 t
- 8,4 t
- 12 t
- wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
Które z przedstawionych zawiesi specjalnych można wykorzystać do podnoszenia blach w pozycji pionowej:
- RYS. 1
- RYS. 2
- RYS. 3
- RYS. 4
Które z przedstawionego osprzętu do podnoszenia można wykorzystać do podnoszenia blach w pozycji poziomej:
- RYS. 1
- RYS. 2
- RYS. 3
- RYS. 4
Które z przedstawionego osprzętu do podnoszenia można wykorzystać do podnoszenia dwuteowych dźwigarów stalowych:
- RYS. 1
- RYS. 2
- RYS. 3
- RYS. 4
Które z przedstawionego osprzętu do podnoszenia można wykorzystać do podnoszenia prętów stalowych o znacznej długości:
- RYS. 1
- RYS. 2
- RYS. 3
- RYS. 4
Które z przedstawionego osprzętu do podnoszenia można wykorzystać do podnoszenia ładunków składowanych na paletach transportowych:
- RYS. 1
- RYS. 2
- RYS. 3
- RYS. 4
Które z przedstawionego osprzętu do podnoszenia można wykorzystać do podnoszenia arkusza blachy w pozycji poziomej:
- RYS. 1 i RYS. 2
- RYS. 2 i RYS. 3
- RYS. 3 i RYS 4
- RYS. 4 i RYS 1
Na zdjęciu poniżej symbol α oznacza:
- kąt rozwarcia cięgien zawiesia
- maksymalny kat wierzchołkowy
- wartość określająca udźwig zawiesia
- DOR zawiesia
Na zdjęciu poniżej symbol β oznacza:
- długość zawiesia
- kąt odchylenia cięgien od pionu
- zawiesie łańcuchowe dwuciegnowe
- wszystkie odpowiedzi są nieprawidłowe
Które z poniższych warunków musi bezwzględnie spełniać zawiesie do przemieszczania ładunku:
- udźwig zawiesia nie może być mniejszy od masy podnoszonego ładunku
- długość zawiesia musi zapewnić aby kat rozwarcia zawiesia nie był większy niż 120°
- zawiesie musi posiadać czytelna cechę znamionowa
- wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
Obsługujący przed rozpoczęciem pracy suwnica powinien:
- przeprowadzić próbę dynamiczna z obciążeniem 110% udźwigu
- sprawdzić skok luzownika hamulca
- zmierzyć rozwarcie gardzieli haka
- sprawdzić działanie hamulców z ładunkiem jaki będzie transportował
W przypadku awarii suwnicy z ładunkiem na haku obsługujący powinien wykonać następujące czynności:
- zabezpieczyć teren
- powiadomić przełożonego
- wyłączyć zasilanie suwnicy
- wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
Obsługującemu zabrania się:
- wykorzystywania maksymalnej prędkości jazdy suwnicy
- przenoszenia ładunków nad ludźmi
- pracy w trakcie opadów deszczu
- kojarzenia ruchów roboczych przewidzianego instrukcja
Sprawdzanie działania łączników krańcowych:
- należy wyłącznie do obowiązków konserwatora
- należy przeprowadzić tylko na największych stopniach jazdy
- przeprowadza się tylko podczas kontroli UDT
- należy przeprowadzić przed przystąpieniem do pracy
Próbę hamulca przeprowadza się:
- przed rozpoczęciem pracy suwnica
- tylko przy badaniach przeprowadzanych przez UDT
- tylko po wymianie liny
- tylko w obecności konserwatora
W przypadku gdy splotka w linie zostanie wyciśnięta:
- należy niezwłocznie wstrzymać prace suwnica
- linę można zabezpieczyć dodatkowymi elementami
- można ja używać, lecz nie należy wykonywać gwałtownych ruchów
- można ja eksploatować z ograniczonym do połowy udźwigiem
Gdy suwnica ulegnie uszkodzeniu:
- należy przerwać prace
- można kontynuować prace z zachowaniem szczególnej ostrożności
- można kontynuować prace ale należy zmniejszyć udźwig o połowę
- można ja eksploatować na pisemne polecenie przełożonego
Próbę łącznika krańcowego mechanizmu podnoszenia w kierunku góra wykonuje się:
- z ładunkiem równym 50% udźwigu nominalnego
- z ładunkiem równym 100% udźwigu nominalnego
- bez ciężaru
- z największym dostępnym aktualnie ciężarem nieprzekraczającym udźwigu
Ogranicznikiem ruchów roboczych mechanizmów suwnicy jest:
- ogranicznik udźwigu
- łącznik awaryjnego zatrzymania „STOP"
- łapa oporowa
- łącznik krańcowy
Po zakończonej pracy, zblocze hakowe:
- pozostawiamy w górnym skrajnym położeniu
- pozostawiamy bez ładunku i zawiesi na haku, na bezpiecznej wysokości
- możemy pozostawić z zawiesiami zawieszonymi na haku
- podwieszamy na dedykowanym wieszaku w miejscu postoju suwnicy
Co oznacza informacja 20/5 t umieszczona na suwnicy?
- udźwig suwnicy wynosi 5 t, a wysokość podnoszenia 20 m
- udźwig suwnicy wynosi 20 t z możliwością krótkotrwałego jej przeciążenia o 5 t
- udźwig suwnicy wynosi łącznie 25 t
- żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
Co oznacza napis na suwnicy 25 t + 5 t?
- suwnica posiada dwa mechanizmy podnoszenia, jeden o udźwigu 25 t, drugi 5 t i można pracować nimi jednocześnie
- suwnica posiada jeden mechanizm podnoszenia o udźwigu 25 t, który można maksymalnie przeciążyć o 5 t
- suwnica posiada dwa mechanizmy podnoszenia, jeden o udźwigu 25 t, drugi 5 t i nie można nimi pracować jednocześnie
- żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
Na jakiej wysokości nad osobami można przewieźć ładunek przy użyciu suwnicy?
- do 1,0 m pod warunkiem, ze osoba ma kask na głowie
- jest to niedopuszczalne
- jak najwyżej, tak aby nie zahaczyć o głowę osoby znajdującej się pod ładunkiem
- w zależności od zapisów instrukcji obsługi urządzenia
Na jakiej wysokości nad przeszkodami (np. maszynami) zaleca się przewieźć ładunek przy użyciu suwnicy?
- na bezpiecznej wysokości, pod warunkiem, ze na trasie przejazdu nie znajdują się ludzie
- jest to niedopuszczalne
- 200 cm
- w każdym przypadku na maksymalnej wysokości podnoszenia
W jakim celu stosuje się blokadę zerowa nastawników?
- blokada zerowa zabezpiecza suwnice przed nieautoryzowanym użyciem
- blokadę zerowa stosuje się w celu zabezpieczenia suwnicy przed przeciążeniem
- blokada zerowa zabezpiecza suwnice przed zbyt silnym wiatrem
- zabezpiecza przed samoczynnym rozruchem mechanizmów w wyniku pojawienia się napięcia, gdy dźwignie sterownicze nie znajdują się w położeniu zerowym, po uprzednim jego zaniku
Jak należy zapobiegać wahaniom dużych gabarytowo ładunków?
- hakowy trzyma ładunek ręką
- operator trzyma ładunek ręką
- przy pomocy linki asekuracyjnej przymocowanej do ładunku
- wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
Kiedy powinno stosować się trawerse?
- jeżeli transportujemy bardzo długie ładunki
- jeżeli w przypadku zastosowania zawiesia wielociegnowego występuje kat pomiędzy cięgnami zawiesia przekraczający 120°
- jeśli dysponujemy zbyt krótkimi zawiesiami
- wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
Czy wolno podnosić ładunki tkwiące w ziemi lub przymarznięte?
- można, za zgoda kierownika zakładu
- nie wolno
- można, po uzgodnieniu z hakowym
- można, ale w pierwszej kolejności należy ładunek przeciągnąć w poziomie
Czy podczas pracy można pozostawić zawieszony ładunek na haku suwnicy bez nadzoru?
- można, bo ładunek nigdy nie spadnie
- można, gdy hakowy wyrazi zgodę i wyznaczy odpowiednia strefę niebezpieczna
- nie wolno
- należy tak postępować w celach ekonomicznie uzasadnionych
Czy można podnosić jeden ładunek przez dwie lub więcej suwnic?
- w żadnym przypadku nie wolno podnosić
- można, po opracowaniu przez eksploatującego szczegółowych warunków eksploatacji
- można po uzgodnieniu z operatorem drugiej suwnicy
- można ale wyłącznie z zastosowaniem suwnic specjalnego przeznaczenia
Przenoszenie ludzi wraz z ładunkiem:
- jest zabronione
- jest dozwolone za zgoda i na polecenie kierownika zakładu
- jest zabronione, gdy suma ciężaru ładunku i osoby przekracza udźwig suwnicy
- jest dozwolone wyłącznie w przypadku gdy zapas udźwigu przekracza 1 tonę a suwnica posiada dwa niezależne hamulce podnoszenia
Sygnał ”STOP”, na który należy bezzwłocznie zareagować może podać:
- wyłącznie hakowy
- wyłącznie sygnalista
- dowolna osoba
- wyłącznie kierownik zakładu lub budowy
Jak należy zawieszać ładunek na haku dwurożnym?
- sposób zawieszenia nie ma znaczenia
- tak, aby jedna gardziel była obciążona
- tak, aby żadna z gardzieli nie była obciążona
- tak, aby obie gardziele były równomiernie obciążone
Do przeciągnięcia ładunku lezącego poza polem pracy suwnicy można użyć:
- mechanizmu jazdy mostu
- mechanizmu jazdy wózka
- mechanizmu podnoszenia
- żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
Operator suwnicy, widząc ludzi na trasie przenoszonego ładunku, powinien:
- podnieść przenoszony ładunek na taka wysokość, zęby nie zahaczyć o osoby postronne ładunkiem podczas jego przenoszenia
- podnieść przenoszony ładunek aż do zadziałania wyłącznika krańcowego "Góra" i sprawdzić, czy te osoby maja założone kaski
- ostrzec sygnałem akustycznym osoby znajdujące się w strefie niebezpiecznej i kontynuować prace
- wstrzymać wykonywana operacje do czasu opuszczenia strefy przez osoby postronne
W przypadku stwierdzenia niewłaściwego ustawienia łącznika krańcowego mechanizmu podnoszenia w kierunku góra operator powinien:
- zapoznać się z dokumentacja producenta i przeprowadzić regulacje
- przerwać prace i zawiadomić przełożonego o konieczności regulacji
- kontynuować prace, regulacja zostanie wykonana przy przeglądzie konserwacyjnym
- kontynuować prace aby zachować ciągłość procesu technologicznego zakładu
Po zakończeniu pracy suwnicą należy:
- opuścić hak do zetknięcia się z podłożem
- podnieść hak do zadziałania łącznika krańcowego
- ustawić suwnice w miejscu jej stałego postoju i podnieść hak na wysokość nie kolidującą z drogami transportowymi poniżej zadziałania łącznika krańcowego
- podnieść zblocze hakowe na wysokość zapewniającą prawidłowe napięcie pasm liny nośnej
Jeżeli podczas przenoszenia ładunku suwnicą operator zauważy samoczynne powolne opuszczanie się ładunku, wówczas:
- oznacza to awarie hamulca mechanizmu podnoszenia
- oznacza to chwilowa obniżkę napięcia zasilania, która minie samoistnie
- jest to efekt zadziałania ogranicznika obciążenia
- w sterowaniach nastawnikowych jest to sytuacja całkowicie normalna
Kojarzenie ruchów suwnicy to:
- próba jednoczesnego uruchomienia podnoszenia i opuszczania haka
- umiejętność wygaszenia rozkołysanego ładunku
- podstawowy błąd początkujących operatorów suwnic
- jednoczesne załączenie ruchu dwóch mechanizmów
Chcąc podnieść ładunek o nieznanej masie należy:
- sprawdzić prawidłowość działania ogranicznika udźwigu a następnie podnieść ładunek
- prace transportowe wykonywać z prędkością bezpieczna, przenosząc ładunek jak najbliżej podłoża
- oszacować masę ładunku
- poprosić o pomoc np. operatora wózka widłowego
Próbę hamulca mechanizmu podnoszenia wykonujemy:
- tylko po zakończeniu pracy
- przed pierwszym podjęciem ładunku i przy podnoszeniu ładunku większego od poprzedniego
- każdorazowo przy podnoszeniu ładunku
- jednorazowo przed rozpoczęciem danej zmiany
Jak należy poprawnie sprawdzić działanie łączników krańcowych w suwnicach dwubiegowych?
- 1x z szybka prędkością
- 2x, (1x wolno i 1x szybko)
- nie ma potrzeby sprawdzania łączników krańcowych
- suwnice nie są wyposażane w łączniki krańcowe
Czy operator suwnicy, wciągnika, wciągarki, po zakończeniu pracy na haku mechanizmu podnoszenia może pozostawić zawiesia:
- tak, ale tylko łańcuchowe bądź pasowe
- nie
- tak, lecz tylko wtedy, gdy zblocze hakowe podniesie dostatecznie wysoko
- w zakładach pracy o ruchu ciągłym jest to zalecane
Czy obsługujący może eksploatować urządzenie z uszkodzonym hamulcem mechanizmu podnoszenia:
- tak, ale tylko wtedy, gdy podnoszony ładunek ma nieznaczna masę
- tak, ale tylko wtedy, gdy podnoszony ładunek ma masę nie przekraczająca udźwigu nominalnego urządzenia
- tak, używa wtedy hamulca awaryjnego aktywowanego przyciskiem bezzwłocznego zatrzymania STOP
- nie, nie może
Czy obsługujący może podnosić przemieszczany ładunek gdy liny mechanizmu podnoszenia wciągnika, wciągarki, suwnicy nie są w pionie:
- tak, pod warunkiem, ze kat odchylenia lin nie przekracza 45°
- tak, pod warunkiem, ze kat odchylenia lin nie przekracza 60°
- tak, gdyż maksymalny dopuszczalny kat wynosi 120°
- nie może podnosić ładunku
Zabezpieczenia przeciwwiatrowe obsługujący suwnicy zobowiązany jest uruchomić:
- wyłącznie wtedy gdy otrzymał od przełożonego informacje o silnych wiatrach lub o nadciagającej burzy
- zawsze przed rozpoczęciem pracy w warunkach silnego wiatru
- nie powinien uruchamiać, ponieważ to należy do obowiązków konserwatora
- zawsze po zakończeniu pracy i/lub opuszczeniu miejsca sterowania
Nad kontenerami w których mogą przebywać ludzie:
- wolno przewozić ładunki, pod warunkiem zachowania odległości pionowej 0,5 metra od kontenera
- nie wolno przewozić ładunków
- wolno przewozić ładunki bez zatrzymywania się nad kontenerami i zachowania odległości pionowej 1 metra od kontenera
- żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
W przypadku ograniczonej widoczności miejsca składowania ładunku należy:
- odmówić wykonania pracy
- skorzystać z pomocy hakowego (sygnalisty)
- najpierw spróbować odłożyć bez pomocy hakowego, dopiero gdy się nie uda poprosić go o pomoc
- oszacować drogę transportowa, a następnie samodzielnie odłożyć ładunek
Blokada zerowa uniemożliwi załączenie suwnicy w przypadku:
- ustawienia wszystkich nastawników w położeniu zerowym
- ustawienia któregokolwiek nastawnika poza pozycja zerowa
- niesprawnej instalacji przeciwporażeniowej
- złego stanu izolacji przewodów elektrycznych
Strefa bezpieczeństwa suwnicy będącej w ruchu zależy od?
- wysokości na jakiej transportowany jest ładunek
- prędkości z jaka transportowany jest ładunek
- wysokości i prędkości z jaka transportowany jest ładunek
- wysokość i prędkość transportowanego ładunku nie ma wpływu na strefę bezpieczeństwa