Skip to main content
Obowiązki użytkownika wózków widłowych podnośnikowych
Obowiązki użytkownika wózków widłowych podnośnikowych
11 lipca 2024

Co należy do obowiązków użytkownika wózka widłowego?

  • Zaopatrzenie wózka w stanowiskową instrukcję obsługi sporządzoną na podstawie instrukcji eksploatacji,
  • Stworzenie oraz przechowywanie dziennika konserwacji uzupełnianego i prowadzonego przez uprawnionego konserwatora w którym zapisywane są dokonywane czynności konserwacyjne,
  • Zapewnienie należytej obsługi i konserwacji wózka,
  • Kontrolowanie , by wózek był eksploatowany właściwie z instrukcją eksploatacji.
  • Wykonywanie zadań wynikających z przepisów o dozorze technicznym odnoszących się do eksploatowanego urządzenia objętego tym dozorem, w tym,
  • Zagwarantowanie nieodzownych warunków do przeprowadzania prób i badań wózka,
  • Zapewnienie podczas prowadzenia badań przez organ dozoru technicznego przebywania osoby uprawnionej do obsługi wózka oraz obecności konserwatora,
  • Przechowywanie księgi rewizyjnej wózka.

Do obowiązków kierowcy – operatora wózka należy postępowanie zgodnie z instrukcją eksploatacji w obszarze obsługi wózka oraz instrukcji stanowiskowej. Przede wszystkim dotyczy to czynności, które wytwórca wózka w dokumentacji techniczno- ruchowej zaliczył do czynności codziennej obsługi. Do czynności tych należą z reguły czynności sprawdzające.


Do codziennych czynności sprawdzających zaliczamy:

  • Poziom naładowania baterii akumulatorów. (znajduje się on na pulpicie sterowniczym , podawany jest w %),
  • Sprawdzenie działania wszystkich elementów instalacji elektrycznej przez kolejne włączanie: sygnału dźwiękowego, kierunkowskazów oraz świateł, w tym światła hamulcowego „stop”,
  • Hamulec zasadniczy. Koniecznym jest sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego w zbiorniku. Należy sprawdzić skok jałowy pedału hamulca, czy odpowiada on wartości podanej w instrukcji eksploatacji, gdyż jego przekroczenie może wskazywać na nadmierne zużycie szczęk hamulcowych. W sytuacji zmniejszenia się skoku jałowego przy kilkukrotnym naciśnięciu pedału świadczyć może o zapowietrzeniu się układu. Hamulce zasadnicze ze wspomaganiem powietrznym wymagają zbadania ciśnienia w układzie, wskazywanego przez manometr znajdujący się na pulpicie. W sytuacji kiedy wartość ciśnienia jest niższa niż zapisane jest to w instrukcji eksploatacji to zakazane jest rozpoczynanie jazdy. Po uruchomieniu silnika koniecznie należy odczekać, aż ciśnienie osiągnie prawidłową wartość,
  • Hamulec pomocniczy tzw. ręczny. Przy zaciąganiu opór powinien narastać stopniowo, do końca. Wózek z nominalnym ładunkiem postawiony na pochyłości równej zdolności pokonywania wzniesień zawartej w instrukcji obsługi winien utrzymywać się przez 15 min ( 15 % dla wózków spalinowych oraz 8% dla wózków akumulatorowych),
  • Układ kierowniczy. Należy do oporu obracać kołem kierownicy w lewo i w prawo oraz krótkimi ruchami w lewo i prawo w celu ustawienia luzu kierownicy. Układ kierowniczy powinien pracować miarowo , bez zacięć przez cały czas swojej pracy. Luz kierownicy przy nieruchomych kołach nie może przekroczyć wartości podanej w instrukcji eksploatacji danego wózka na przykład W układach kierowniczych z hydraulicznym wspomaganiem skrętu czynności te należy powtórzyć przy włączonym silniku. Brak prawidłowości skrętu kół kierowanych do kąta obrotu koła kierownicy dowodzi zapowietrzenia układu.
  • Stacyjka i wyłącznik masy. Koniecznym jest przeprowadzić przegląd i próbę uruchomienia silnika. Kluczyk nie powinien dać się wyjąć w pozycji innej niż „0″,
  • Stan ogumienia kół i ich założenie oraz ciśnienie powietrza w kołach. Ważne jest aby wzrokowo ocenić czy koła nie wskazują pęknięć, nacięć bądź innych uszkodzeń. Przy pomocy właściwego klucza sprawdzić zamocowanie kół. Ciśnieniomierzem sprawdzić ciśnienie w kołach czy odpowiada wartościom podanym w instrukcji,
  • Układ hydrauliczny. Koniecznym jest sprawdzić czy wszystkie części układu, szczególnie połączeń i ruchomych elementów współpracujących. Zweryfikować czy nie wycieka żaden płyn w miejscu postoju wózka .Sprawdzić czy po uniesieniu ładunek nie opada samoistnie więcej niż 10 cm na 10 min co oznaczałoby o nieszczelności wewnątrz układu hydraulicznego. Sprawdzić poziom cieczy roboczej w zbiorniku,
  • Poziom oleju w misce olejowej. Zweryfikować przy pomocy wskaźnika bagnetowego na którym oznaczony jest minimalny i maksymalny poziom oleju,
  • Poziom paliwa w zbiorniku. Ustalić na podstawie wskazań wskaźnika zabudowanego na pulpicie sterowniczym bądź w inny sposób podany w instrukcji wózka. Ważne jest aby praca rozpoczynana była przy pełnym zbiorniku paliwa.
  • Układ chłodzenia. Należy sprawdzić poziom cieczy w układzie na wskaźniku poziomu. W razie czego uzupełnić tym samym rodzajem cieczy chłodzącej,
  • Sprzęgło. Skok jałowy pedału sprzęgła winien spełniać wymagania podane w instrukcji wózka. Zazwyczaj jest to połowa całkowitego skoku pedału,
  • Osprzęt roboczy. Zweryfikować poprzez wykonywanie ruchów pozorowanych w pełnym zakresie, bez obciążenia. Ruchy wykonywane powinny być płynne, bez skoków szarpnięć, gdyż takie zachowania świadczą o zapowietrzeniu układu,
  • Ogólny stan wózka. Koniecznym jest przeprowadzenie oględzin wózka zwracając bacznie uwagę na czy nie ma zauważalnych pęknięć, zagięć, uszkodzeń czy są wszystkie śruby lub nakrętki na połączeniach śrubowych, czy nie ma wycieku paliwa, cieczy roboczej, oleju cieczy chłodzącej,
  • Przeprowadzić smarowanie oraz wykonać czynności sprawdzające zawarte w instrukcji eksploatacji wózka,
  • Po przeprowadzeniu ww. czynności sprawdzających, usunięciu ewentualnych usterek i stwierdzeniu właściwego działania oraz kompletności wszystkich zespołów wózka można przystąpić do pracy wózkiem.

Podczas pracy do zadań kierowcy- operatora należy

  • Obsługa wózka zgodnie z instrukcją producenta oraz przepisami bezpieczeństwa pracy obowiązującymi w danym miejscu pracy,
  • Kontrola działania wszystkich układów i zespołów wózka,
  • W sytuacji wystąpienia usterek bądź nieprawidłowości w działaniu jego układów, mechanizmów lub innych elementów mogących przyczynić się do zagrożenia pracy albo uszkodzenia wózka, zaprzestanie pracy wózkiem,
  • Informowanie o zaistniałych sytuacjach odpowiednim przełożonym.

Po zakończeniu pracy wózkiem widłowym 

  • Przeprowadzenie koniecznych czynności zaleconych dla danego typu wózka tj. ustawienie wózka w miejscu postoju lub na stanowisku do ładowania baterii,
  • Zabezpieczenie wózka przed ewentualnym uruchomieniem przez osoby trzecie,
  • Nie ulega wątpliwości, iż zasadniczym obowiązkiem kierowcy jest utrzymanie wózka w nienagannej czystości poprzez przeprowadzanie okresowych konserwacji.


Do zakresu konserwacji przeprowadzanej przez uprawnionego konserwatora należy

  • Przeprowadzanie przeglądów okresowych,
  • Konserwacja baterii akumulatora,
  • Dokonywanie napraw zespołów i części,
  • Wymiana oleju i smaru.

Wszystkie ww. czynności powinny być wykonywane przez specjalistyczny warsztat lub serwis

Poniżej zostały wyszczególnione obowiązki jakie należą do konserwatora i tak

  • Przestrzeganie instrukcji eksploatacji,
  • Przestrzeganie terminów dokonywania przeglądów konserwacyjnych wózka określonych w instrukcji eksploatacji,
  • Sprawdzanie przez oględziny nie rzadziej niż co 12 miesięcy, (co 24 miesiące dla wózków prowadzonych bez podestu dla operatora).
Kategorie:

Zobacz również