Typy stosowanych wózków jezdniowych
Charakterystyka i parametry wózków jezdniowych oraz wózków jezdniowych podnośnikowych
Wózki jezdniowe podnośnikowe pojawiły się na rynku w latach 20 XX wieku, zajęło się tą dziedziną rynku niemal jednocześnie kilka firm między innymi Clark dzisiejszy Clark Material Handling Company oraz Yale & Towne Manufacturing.
Obowiązujące zasady nie definiują jednoznacznie znaczenia pojęcia wózek jezdniowy, polska norma PN-ISO 5053:1999 pozwala tłumaczyć wózek jezdniowy napędzany jako termin niezdefiniowany ogólnie rozumiany.
Dokładniejszych informacji dotyczących typów stosowanych wózków jezdniowych podnośnikowych dowiadzą się Państwo na kursie dla operatorów wózków widłowych podnośnikowych, spalinowych i elektrycznych.
Możemy jednak powiedzieć, że wózek jezdniowy z napędem silnikowym jest to środek transportu o przerywanym ruchu i określonym zasięgu, mającym służyć do poziomego albo poziomego i pionowego przemieszczania ładunków pojedynczych lub łączonych w mniejsze jednostki. W literaturze tematu istnieje również definicja bardziej szczegółowa mówiąca, iż wózek jezdniowy z napędem silnikowym jest pojazdem wolnobieżnym o określonej prędkości do 25 km/h oraz określonej ładowności do 5000 tys/kg – dotyczy wózków naładownych, a do 12500 kg dotyczy wózków podnośnikowych i unoszących.
Co to są wielkości znamionowe wózków jezdniowych?
Wielkości znamionowe wózków są podawane przez wytwórców i określają główne cechy użytkowe wózka.
Wielkości znamionowe wyrażamy w jednoskach dla wózków jezniowych:
- Naładownych – nośność w kg,
- Podnośnikowych – udźwig w kg,
- Ciągnikowych i naładownych – siła uciągu w N.
Jakie znasz podziały na typy wózków jezdniowych?
- Wózki naładowne platformowe – takie które posiadają stałą platformę do przewożenia ładunków, służą do poziomego transportu ładunków na większe odległości w transporcie wewnątrz zakładowym,
- Wózki ciągnikowe – służce do przeciągania podczepionych do nich pojazdów lub przyczep, charakteryzują się dużą siłą uciągu, dość małymi wymiarami gabarytowymi i dużą zwrotnością,
- Wózki unoszące – służące do unoszenia określonego ładunku tylko na określoną niewielką wysokość, dające możliwość przeniesienia ładunku z jednego miejsca na drugie oraz przetransportowanie z powrotem na podłoże,
- Wózki jezdniowe podnośnikowe - są to wózki najszerzej rozpowszechnione w logistyce i magazynowaniu, służą do poziomego i pionowego transportowania ładunków.
Wózki jezdniowe podnośnikowe mogą być wyposażone w widły, platformę oraz inny osprzęt pozwalający manipulować ładunkiem.
Wózki jezdniowe podnośnikowe służą przede wszystkim do:
- Podnoszenia ładunku na określoną wysokość,
- Składowania,
- Piętrowania,
- Układania w gniazdach,
- Podejmowania z gniazd,
- Pobierania ładunku ułożonego na pewnej wysokości.
Wózki jezdniowe podnośnikowe możemy podzielić na:
- Wózki jezdniowe podnośnikowe czołowe,
- Wózek jezdniowy podnośnikowy czołowy terenowy,
- Wózek jezdniowy podnośnikowy z masztem wewnętrznym nie obejmującym ładunku (z wysuwanym masztem lub karetką) – tutaj załadowany towar podnoszony jest na widłach, które będąc w dolnym położeniu chowają się pomiędzy dwoma ramionami jezdnymi, które stabilizują wózek, gdzie znajdują się koła. Taki rodzaj wózka umożliwia ruch masztu wzdłuż prowadnic znajdujących się w ramionach albo umożliwia wysuwanie do przodu samej karetki z przymocowanymi na niej widłami,
- Wózek podnośnikowy z masztem wewnętrznym obejmujący ładunek - z masztem stałym,
- Wózek podnośnikowy widłowy z masztem wewnętrznym – tutaj żeby wideł znajdują się ponad ramionami jezdnymi,
- Wózek podnośnikowy platformowy z masztem wewnętrznym,
- Wózek podnośnikowy z operatorem podnoszonym wraz z ładunkiem (wózek specjalizowany),
- Wózek podnośnikowy boczny (jednostronnie lub dwustronnie),
- Wózek podnośnikowy czołowo – boczny,Wózek podnośnikowy bramowy – tutaj ładunek jest w całości obejmowany przez ramę (rama w postaci bramy) wózka i podnoszony wewnątrz tej ramy.
Kolejnym podziałem wózków jezdniowych jest podział na rodzaj napędu, a mianowicie:
- Wózki z napędem elektrycznym,
- Wózki z napędem elektrycznym akumulatorowym,
- Wózki z napędem spalinowym niskoprężnym,
- Wózki z napędem spalinowym wysokoprężnym,
- Wózki z napędem innym.
Istotną klasyfikacją wózków jezdniowych jest klasyfikacja według typu kierowania i tutaj wyróżniamy:
- Wózki prowadzone gdzie człowiek kieruje wózkiem,
- Wózki podestowe – człowiek kieruję wózkiem stojąc na podeście znajdującym się na wózku,
- Wózki z fotelem przeznaczonym dla kierowcy – człowiek kieruje wózkiem siedząc na fotelu znajdującym się na wózku,
- Wózki zdalnie kierowane – wózek sterowany jest przez człowieka przebywającego poza obszarem pracy wózka.
Wytwórcy wózków, sprzedając wózki, mają obowiązek załączenia dokumentacji techniczno – ruchowej wózka (DTR). Muszą się w niej znaleźć parametry wózka.
Jakie znasz parametry wózka widłowego podnośnikowego?
Parametry to:
- Udźwig wózka Q [kg],
- Wysokość masztu w stanie złożonym h1 [mm],
- Wysokość swobodnego podnoszenia h2 [mm], innymi słowy jest to maksymalna wysokość podniesienia bez zmiany wysokości masztu. Współczynnik ten odgrywa bardzo ważną rolę w niskich pomieszczeniach,
- Wysokość uniesienia wideł h3 [mm] – jest najwyższy możliwy punkt podniesienia wideł,
- Wysokość wózka z najwyżej wysuniętym masztem h4 [mm],
- Wysokość wózka ze złożonym masztem,
- Kąt wychylenia masztu do przodu α [°],
- Kąt wychylenia masztu do tyłu ß [°],
- Rozstaw osi kół y [mm],
- Masa własna – jest to waga wózka z wyposażeniem i osprzętem, ale bez ładunku, bez operatora i bez źródła zasilania, akumulatora i paliwa,
- Masa robocza – masa własna plus źródło zasilania, akumulatory i paliwo, ale bez ładunku i bez operatora,
- Szerokość wózka b [mm],
- Całkowita długość wózka L [mm] – od końca wideł do najbardziej wysuniętej krawędzi przeciwwagi,
- Prędkość jazdy z ładunkiem lub bez ładunku [m/s],
- Prędkość podnoszenia z ładunkiem lub bez ładunku [m/s],
- Prędkość opuszczania z ładunkiem lub bez ładunku [m/s],
- Nacisk osi dla wózka z ładunkiem na przód/tył [kg],
- Nacisk osi dla wózka bez ładunku przód/tył [kg].
Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. (Dz. U. Nr 193, poz. 1890) udźwig jest to nominalna, maksymalna wielkość obciążenia wyrażona w kilogramach lub tonach, dla której zaprojektowano UTB (urządzenie transportu bliskiego) i dla której producent zapewnia prawidła jego pracę.
Stateczność wózka jest to zdolność wózka załadowanego ładunkiem lub bez podczas ruchu do zachowania równowagi w czasie pracy.
Jakie parametry mają wpływ na stateczność wózków jezdniowych podnośnikowych?
Ważnymi elementami dla zachowania równowagi wózka – innymi słowy zachowanie środka ciężkości zespołu ładunek + wózek są:
- Wysokość na jaką podnoszony jest ładunek, redukcja udźwigu, ciężar zredukowany,
- Kąt nachylenia masztu,
- Opóźnienia i przyspieszenia w czasie jazdy,
- Szybkość z jaką wózek pokonuje zakręty,
- Ciśnienie powietrza w oponach,
- Kąt nachylenia, jakość nawierzchni podłoża,
- Rozmiar ładunku,
- Tonaż ładunku,
- Forma ładunku.