Budowa wózków widłowych

Powrót

Budowa wózka podnośnikowego – założenie podmiotu wytwarzającego oraz wymogów wynikających z przepisów i norm, ma wpływ na kształty, osprzęt, wyposażenie, nowości mechaniczne, elektryczne i hydrauliczne.

Jak zbudowane są wózki widłowe? Wymień główne elementy.

Głowne elementy budowy wózków jezdniowych podnośnikowych o których dowiesz sie na kursie obsługi wózków widłowych podnośnikowych  to:

  • Rama - wykonana ze stali,
  • Układ jezdny – podwozie wyposażone w koła, w zależności od trzech do czterech w odniesieniu do zastosowania,
  • Układ hamulcowy,
  • Blok napędowy – silnik niskoprężny zasilany paliwem (benzyną lub gazem ciekłym LPG), silnik wysokoprężny zasilany olejem napędowym lub też elektryczny zasilany akumulatorami,
  • Przeciwwaga – czyli dodatkowe obciążenie służące do utrzymania równowagi w czasie przewożenia ładunku z przodu wózka, obciążenie takie jest najczęściej umiejscawiane w tylnej części wózka i jest wytworzone ze stali,
  • Maszt – usytuowany z przodu wózka który służy do przenoszenia, podnoszenia i opuszczania ładunku.

 

Wyróżniamy trzy rodzaje masztów:

- Standard – karetka jest unoszona współmiernie względem ramy masztu wewnętrznego,

- Duplex – karetkę podnosi wysuwany siłownik, który jest zamontowany w ramie wewnętrznej masztu i dopiero rama wewnętrzna unosi się, poprzez dwa boczne siłowniki,

- Triplex – tutaj występują dwie ramy wewnętrzne, które umożliwiają zwiększenie wysokości podnośnika.

 

  • Widły – wykonane na kształt litery „L”, zrobione z jednolitego kawałka stali, poruszających się ruchem pionowym. Zamiast wideł mogą być „chwytniki” do przenoszenia np. beczek, pudeł kartonowych, pługi do odśnieżania,
  • Karetka – czyli płyta czołowa, element przymocowany do masztu, gdzie montuje się widły oraz kratę ochronną,
  • Krata ochronna – która przytwierdzona jest do karetki, jej zadaniem jest zabezpieczenie przed osunięciem ładunku na operatora,
  • Metalowa klatka bezpieczeństwa – dla zabezpieczenia operatora przed spadaniem przedmiotów z góry,
  • Kabina operatora wraz z osprzetem sterowniczym.

Jak zbudowany jest układ hydrauliczny w wózku jezdniowym podnośnikowym?

Układ hydrauliczny w wózku jezdniowym podnośnikowym zbudowany jest z wielu elementów wzajemnie ze sobą współpracujących. W wózku jezdniowym z mechanicznym napędem – olej dostaje się do rozdzielacza przepływu poprzez przewody hydrauliczne.
Dzięki pompie hydraulicznej, którą napędza silnik wózka, olej przepływa i dalej kierowany jest do obwodu wspomagania układu kierowniczego wózka, a dalej do rozdzielacza sterującego ruchy w urządzeniu podnoszącym.

Więcej dowiesz się uczestnicząc w kursie na wózki widłowe.

Z jakich elementów składa się układ elektryczny w wózkach?

Układ elektryczny jest instalacją elektryczną która zbudowana jest z reguły z:

  • Akumulatora,
  • Cewki,
  • Oporników,
  • Kondensatorów,
  • Diod,
  • Silników elektrycznych,
  • Przełączników,
  • Wyłączników,
  • Lamp i lampek,
  • Wskaźników,
  • Świateł ostrzegawczych,
  • Czujników,
  • Rozrusznika.

 

Osobą znającą dokładne rozmieszczenie elementów w układzie elektrycznym jest konserwator wózka, natomiast operator ma jedynie kontakt z niektórymi elementami instalacji elektrycznej.

Kolejnym ważnym urządzeniem składającym się na budowę wózka to silnik spalinowy, gdzie energia chemiczna paliwa płynnego lub gazowego spalanego w wewnątrz cylindrów zostaje zamieniona na energię cieplną, a w następnej kolejności na energię mechaniczną.

Jak dzielimy silniki spalinowe w wózkach widłowych?

  • Silniki z zapłonem iskrowym (niskoprężnym),
  • Silniki z zapłonem samoczynnym (wysokoprężne),
  • Silniki czterosuwowe,
  • Silniki dwusuwowe.

Jakie znasz główne elementy silnika spalinowego?

Główne elementy budowy silnika spalinowego w wózku widłowym to:

  • Głowica – część zamykająca cylindry od góry, tutaj znajdują się kanały ssące mieszankę paliwowo – powietrzną oraz kanały wylotowe, jak również mechanizmy rozrządu.
  • Kadłub silnika – który łączy w całość poszczególne elementy silnika, w nim mieszczą się też kanały przepływowe dla cieczy chłodzącej.
  • Skrzynia korbowa – w silnikach dwusuwowych ma tu miejsce wstępne sprężanie mieszanki paliwowo – powietrznej.
  • Miska olejowa – to cześć zamykająca silnik od dołu oraz pełni funkcję zbiornika oleju smarującego silnik.
  • Mechanizm korbowy – tu ma miejsce zamiana ruchu postępowego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. Zbudowany jest z tłoku z pierścieniami uszczelniającymi i zbierającymi oraz sworznia tłokowego.
  • Mechanizm rozrządu – jego funkcją jest sterowanie działaniem zaworów ssących i wydechowych. Składa się z zaworów ssących i wydechowych wraz ze sprężynami, popychaczy zaworów, wału rozrządu, koła napędowego.
  • Układ smarowania – jest odpowiedzialny za dojście oleju do wszystkich części smarowania silnika. Układ ten występuję w silniach spalinowych i zbudowany jest z miski olejowej, pompy olejowej, filtra oleju oraz sieci kanałów rozprowadzających olej. Silniki dwusuwowe są smarowane systemem mieszankowym, gdzie do benzyny dodaje się olej silnikowy w ilości 1 litr na 30 litrów benzyny.
  • Układ chłodzenia – urządzenie odprowadzające z cylindrów zbyt dużej ilości ciepła. Mieszanka w cylindrach spalana jest w bardzo dużej temperaturze, dlatego chłodzenie jest bardzo ważne, by silnik nie uległ degradacji. Chłodzenie silnika odbywa się na dwa sposoby powietrzem lub cieczą.
  • Układ zasilania – dostarcza do silnika odpowiednich proporcji paliwa i powietrza.
  • Układ odprowadzania spalin – inaczej układ wylotowy, zadaniem jego jest odprowadzenie spalin z silnika oraz zmniejszenia hałasu emitowanego przez silnik.
  • Układ zapłonu – urządzenie elektroniczne w silniku iskrowym, tu rozpoczyna się proces spalania mieszanki paliwowo – powietrznej w cylindrach w momencie określonego położenia tłoka w danym cylindrze oraz jego zadaniem sterowanie momentem wystąpienia iskry na świecy zapłonowej.

Kursy na wózki widłowe i inne uprawnienia UDT

Informacje i zapisy

   Zapraszamy do kontaktu

+48 501 651 076

Wszelkie prawa zastrzeżone © ASTON, Jabłonski Mariusz.